این خبرگزاری در ادامه نوشت: قانون کاتسا برای مقابله با خصومت ها علیه ایالات متحده از طریق تحریم وضع شده است و شامل تحریم هایی علیه ایران، روسیه و کره شمالی می شود.

فرمانده کل سپاه پاسداران ایران در سخنان خود در مورد نحوه مواجهه تهران با تحریم های جدید آمریکا اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد مسائل منطقه را در جایی غیر از میز مذاکره حل کند، نه حرفی برای مذاکره وجود دارد و نه طرفی برای آن.»

خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از مقامات ایرانی و غربی گزارش داده بود که از نظر تهران امکان مذاکره بر سر برنامه موشکی این کشور وجود دارد. با این حال بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران این گزارش را تکذیب کرد.

در همین حال دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه در مصاحبه با شبکه «تی بی ان» تاکید کرد که از نظر او ایران به «روح» برجام پایبند نبوده است.

قانون کاتسا روز ۲۵ ژوئیه سال جاری (سوم مرداد) با ۴۱۹ رای موافق در برابر تنها سه رای مخالف در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید. مجلس سنای امریکا نیز پیش از آن با ۹۸ رای موافق در برابر تنها دو رای مخالف با این طرح موافقت کرده بود.

بنا به قانون کاتسا دولت ایالات متحده موظف است راهبردی منطقه ای برای مقابله با «تهدیدات متعارف و نامتوازن» ایران علیه آمریکا و متحدان این کشور در منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و فراتر از آن تدوین کند. سپاه پاسداران ایران و اشخاص حقیقی وابسته به این نهاد نیز پس از ۹۰ روز از اجرای قانون کاتسا باید از سوی رئیس جمهوری آمریکا مورد تحریم قرار گیرند.

وب سایت دویچه وله نیز در خبری تحت عنوان «جعفری: اجرای تحریم‌های جدید را معادل خروج آمریکا از برجام می‌دانیم» نوشت: ایران اجرای تحریم‌های جدید آمریکا را معادل خروج این کشور از برجام می‌داند. جعفری گفت، در صورت اجرایی شدن قانون تحریم‌های جدید، آمریکا باید پایگاه‌های خود را تا شعاع ۲ هزار کیلومتری ایران برچیند.

این خبرگزاری افزود: فرمانده کل سپاه در تهدید اخیرش هزار کیلومتر بر تهدید پیشین خود افزوده است. او حدود سه ماه پیش، چند روز قبل از تصویب تحریم‌های جدید کنگره آمریکا علیه ایران در ژوئیه سال جاری (۲۰۱۷) آمریکا را تهدید کرده بود که اگر بخواهد به دنبال تحریم ایران در حوزه‌های "دفاعی و سپاه" باشد، باید پایگاه‌های خود را تا محدوده هزار کیلومتری ایران برچیند.

جعفری از این هم فراتر رفت و آمریکا را تهدید به مقابله‌ای همانند مقابله با داعش کرد: «در صورتی که اخبار پراکنده موجود در خصوص حماقت دولت آمریکا مبنی بر در نظر گرفتن سپاه به عنوان گروه تروریستی صحیح باشد، سپاه نیز ارتش آمریکا را در سراسر جهان بویژه منطقه خاورمیانه، همسنگ داعش در نظر خواهد گرفت».

فرمانده کل سپاه اجرایی شدن تحریم‌های جدید آمریکا را اقدامی دانست که "شانس هرگونه تعامل را برای همیشه از بین خواهد برد" و "تجربه برجام" را کامل خواهد کرد؛ تجربه‌ای که از نظر جعفری، نشانگر «این است که گفت‌وگو برای آمریکا ابزار فشار و دشمنی است نه تعامل یا حل مسئله».

محمدعلی جعفری در نهایت با تأکید بر اینکه ایران نمی‌تواند روابط خارجی خود را "صرفا بر اساس برجام" تنظیم کند، تهدید کرد که جمهوری اسلامی از "رفتار احمقانه دولت ترامپ" به عنوان فرصتی برای جهش در برنامه‌های موشکی، منطقه‌ای و دفاعی "متعارف" خود استفاده خواهد کرد.

وب سایت رادیو فردا، ارگان رسمی سازمان جاسوسی سیا نیز در خبری تحت عنوان «جعفری: تحریم‌ جدید آمریکا شانس هرگونه تعامل را برای همیشه از بین می‌برد» نوشت: فرمانده سپاه پاسداران هرگونه مذاکره با آمریکا درباره مسائل خاورمیانه را رد کرده است. فرمانده سپاه پاسداران به احتمال قرار گرفتن این نیروی نظامی جمهوری اسلامی ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا واکنش نشان داد و گفت اگر این خبر صحیح باشد ارتش آمریکا را همسنگ داعش در نظر خواهیم گرفت.

محمدعلی جعفری روز یکشنبه ۱۶ مهرماه در جلسه شورای راهبردی سپاه گفته است: «در صورتی که اخبار پراکنده موجود در خصوص حماقت دولت آمریکا مبنی بر درنظر گرفتن سپاه به عنوان گروه تروریستی صحیح باشد، سپاه نیز ارتش آمریکا را در سراسر جهان بویژه منطقه خاورمیانه، همسنگ داعش در نظر خواهد گرفت».

این منبع رسانه‌ای افزود: آقای جعفری بار دیگر تهدید کرد اگر قانون تحریم‌های جدید آمریکا اجرا شود «این کشور باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود تا شعاع دو هزار کیلومتری برد موشک‌های ایران را منتقل کند».

وی اواخر تیرماه امسال نیز با اشاره به احتمال تحریم سپاه، گفته بود که آمریکا «قبل از آن باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود را تا عمق هزار کیلومتر در اطراف ایران جمع‌آوری کرده و بداند اشتباه محاسباتی خود را با هزینه بالایی باید تصحیح کند».

رادیو فردا در ادامه نوشت: سپاه پاسداران در حال حاضر به دلایل حقوق بشری و برنامه موشکی جمهوری اسلامی در فهرست تحریم‌های واشنگتن قرار دارد ولی اگر این تشکیلات نظامی در لیست تروریستی آن قرار گیرد، احتمالا این نخستین بار خواهد بود که بازوی نظامی یک رژیم سیاسی وارد این فهرست می‌شود.

وب سایت بی بی سی نیز با تیتر زدن «هشدار شدید فرمانده سپاه پاسداران ایران به آمریکا» نوشت: سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران ایران، هشدار داده است که اگر آمریکا تحریم‌های جدید علیه سپاه پاسداران ایران را اجرا کند، "باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود را تا شعاع ۲ هزار کیلومتری برد موشک‌های ایران منتقل کند."

بی بی سی افزود: بعضی رسانه‌های آمریکایی نوشته‌اند که آقای ترامپ قصد دارد از تأیید پایبندی ایران به برجام خودداری کند و برای اعمال فشار بر ایران، سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.
سرلشکر جعفری گفته: "ایران از فرصت رفتار احمقانه دولت ترامپ با برجام برای ایجاد جهش در برنامه‌های موشکی، منطقه‌ای و دفاعی متعارف خود استفاده خواهد کرد."

گفتنی است امروزه سپاه نیرویی قدرتمند است که کارآیی و توانایی‌های خود را در سوریه و عراق به اثبات رسانده است و همین امر موجب اهمیت سخنان سردار جعفری شده و بازتاب گسترده هشدار سردار جعفری در رسانه‌های غربی را به همراه داشته است. از سوی دیگر سپاه در کارنامه خود نشان داده است که در وعده‌های خود عملگراست و به هیچ وجه لاف زن نیست و اگر تهدیدی صورت می‌دهد حتما عملی خواهد شد.

سخنان سردار جعفری در تهدید ترامپ حاوی پیامها و هشدارهای مهم دیگری نیز بود. از جمله این که سردار جعفری در سخنان خود اعلام کرده است، در صورت وارد کردن سپاه در لیست گروههای تروریستی، ارتش آمریکا برای سپاه ایران به مانند داعش خواهد بود. این پیام بدین معنی است که ایران نیز مقابله به مثل کرده و ارتش آمریکا را در گروه تروریستی قرار خواهد داد و بلکه فراتر از آن ممکن است دست به مقابله عملی بزند مانطور که با داعش مقابله کرده است.

به نظر می‌آید ترامپ در روزهای آینده برای اجرای قانون کاتسا و تحریم‌های جدید علیه ایران با مشکلات متعددی مواجه است و احتمال عقب نشینی او از برخی از موارد مورد نظر در این قانون بسیار محتمل است. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








دسته بندی : سیاسی و بین الملل ,  امنیتی دفاعی ,   ,